Nawet jeżeli nie oglądamy telewizji publicznej czy też nie słuchamy państwowego radia, jesteśmy zobowiązani do opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego. Tego przymusu możemy uniknąć, jeżeli nie posiadamy telewizora lub radia. Co jednak, jeżeli takie urządzenie posiadamy, ale chcemy się go pozbyć? Wtedy musimy wyrejestrować swój odbiornik. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Opłacanie abonamentu radiowo-telewizyjnego jest obowiązkiem każdego obywatela, który posiada w swoim domu telewizor lub radioodbiornik. Nie jest ważne, jakie kanały oglądamy, a nawet czy w ogóle korzystamy z odbiornika. Opłata abonamentowa jest naliczana za każdy odbiornik, jaki posiadamy, jednak jeżeli w naszym gospodarstwie domowym posiadamy więcej niż jedno takie urządzenie, to i tak płacimy jedną stawkę. Tak samo jedna opłata obowiązuje m.in. w żłobkach, domach pomocy społecznej czy placówkach medycznych, które nie są przedsiębiorstwami.
W 2021 roku abonament radiowo-telewizyjny wynosił 7,5 zł miesięcznie, jeżeli posiadamy wyłącznie radio oraz 24,50 zł miesięcznie, za używanie telewizora lub telewizora oraz radia. Abonament ten można obniżyć, jeżeli zapłacimy za dłuższy okres z góry. Zniżki prezentują się następująco:
Wyrejestrować swój telewizor albo radio możemy za pośrednictwem Poczty Polskiej. Nie musimy podawać przyczyny takiego działania, jednak należy pamiętać, że wyrejestrować można wyłącznie odbiorniki, których rzeczywiście już nie posiadamy. Jeżeli wyrejestrujemy telewizor, który tak naprawdę dalej posiadamy, możemy narazić się na karę w wysokości aż 30-krotnej opłaty abonamentowej.
Wyrejestrować odbiornik możemy na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zgłoszenie dyspozycji wyrejestrowania na poczcie. Tam musimy złożyć dyspozycję o wyrejestrowanie odbiornika. Pracownik poczty sprawdzi naszą tożsamość i wręczy nam formularz, który musimy wypełnić i oddać.
Telewizor lub radio możemy także wyrejestrować bez wychodzenia z domu. W tym celu należy odwiedzić stronę Poczty Polskiej, a dokładniej adres rtv.poczta-polska.pl. Tam odnaleźć musimy zakładkę „Zmiana danych”, wybrać opcję „Wyrejestrowanie odbiorników”, wypełnić formularz, a następnie go wysłać. To jednak nie koniec. W ciągu czterech dni na nasz adres powinien przyjść list zawierający hasło, które musimy wpisać, aby zatwierdzić zmianę. Dodatkowo w kopercie odnajdziecie formularz, który w przeciągu dwóch tygodni należy odesłać na adres zwrotny. Potem pozostaje tylko czekać na list z potwierdzeniem wyrejestrowania odbiornika.
Od obowiązku opłacania abonamentu zwolnionych jest kilka grup. Są to przede wszystkim osoby, które ukończyły 75. rok życia. Zwolnione z opłat są także osoby zaliczone do I grupy inwalidzkiej, weterani będący inwalidami wojskowymi lub wojennymi oraz osoby, które ukończyły 60 lat i mają prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50% przeciętnego wynagrodzenia. Takich wykluczeń jest więcej, a pełną ich listę można znaleźć na stronie KRRiT.
Zdj. główne: Possessed Photography/unsplash.com
Na stronie poczty nie ma szans. Wszystko dobrze wypełnione, ale formularz nie przechodzi. Trzeba iść i zrobić to w tzw. placówce. Jak najszybciej bo to ściema.